diumenge, 27 d’octubre del 2013

COM ENS PENSEM QUE RESPIREN?

A l'observar que cap dels membres del grup coincidia alhora d'explicar la respiració de les erugues, hem optat per explicar-nos cadascú la seva hipòtesi sobre com respiren aquests éssers:

Adriana

Després de dibuixar l'eruga i observar-la, he pensat que podrien respirar a través de porus. És a dir, l'oxigen entraria per uns petits orificis que tindrien al llarg del seu cos i aniria directament als òrgans de l'interior de l'animal.

Nosaltres, els éssers humans, respirem a través de l'aparell respiratori. L'oxigen ens entra pel nas i per la boca i en els pulmons intercanviem l'oxigen per diòxid de carboni. El diòxid de carboni es queda en els pulmons i és expulsat durant l'expiració i l'oxigen és transportat per la sang per tot el cos.

Tampoc crec que les erugues tinguin pulmons, primer de tot pel seu tamany (no m'imagino un ésser tant minúscul amb pulmons). 

A més una eruga és una larva d'un insecte, i els insectes no respiren a través de pulmons, els insectes tenen una respiració traqueal. Tot i que els insectes respiren a través de tràquees, vaig pensar que les erugues respirarien a través de la pell i un cop es transformessin canviaria la seva forma de respirar.

Així doncs, en observar la seva pell vaig pensar de seguida en una respiració cutània, és a dir a través de la pell. M'imaginava que l'oxigen entraria per porus de la seva pell i aquesta entraria directament als vasos sanguinis transportant l'oxigen a totes les parts del cos.

Em vaig imaginar que les erugues podrien respirar així degut a la seva petita grandària. Ja que al ser tan petites no els hi cap un aparell respiratori per enviar l'oxigen a totes les parts del cos. A més, sabia que els cucs de terra tenien aquesta respiració, i ho vaig relacionar.

Finalment però, em vaig informar i vaig saber que per fer aquesta respiració és necessari que l'animal sigui aquàtic o tingui un alt nivell d'humitat al cos, ja que en aquesta l'oxígen s'agafa de l'aigua i no de l'aire, per això es pot fer l'intercanvi de gasos en la dermis: l'oxigen entra dins el cos i el diòxid de carboni es queda fora.

Aquest tipus de respiració es fa en les granotes o en es cucs de terra. 


respiració cutània


IRENE
Abans d'informar-me de com era la respiració de les erugues, i tal com la vaig dibuixar, pensava que les erugues respiraven mitjançant uns petits pulmons. Per què no? Per què si tenen tubets per on traspassa la sang no podien tenir uns altres per respirar? Com entrarà sinó l'oxigen? Són preguntes que em feia per arribar a la resposta de la pregunta "com respiren les erugues?".

Sincerament no havia caigut en què potser tenien una respiració cutània i l'oxigen entrava mitjançant la pell.

Després d'haver-ne llegit per saber com respiraven i sortir de dubtes, ja que no tots tres teníem clar per on respiraven, em vaig sorprendre en veure que respiraven mitjançant la pell. Tot i que, després de pensar, ho vaig trobar lògic.

Em vaig imaginar que les erugues potser respiraven mitjançant pulmons perquè és amb el que respirem nosaltres. Vaig pensar que era impossible que respiressin per branquees, per exemple. Llavors el primer que hem va venir al cap després de rumiar era la respiració mitjançant els pulmons.

Un cop em vaig informar, vaig observar l'eruga i és veritat que té uns porets pronunciats, deu ser per allà per on respiren, intercanvien l'oxigen, etc.

A la següent imatge es pot veure exactament els puntets que serien els porus que utilitzen les erugues per a què l'oxigen entri.







DANI

Alhora de pensar com poden respirar les erugues, el primer que vaig pensar és que les erugues respiren per la boca, com la resta d'insectes que podem trobar. 

Després d'informar-me i veure que les eruques són els únics insectes que no respiren per la boca, vaig pensar quines altres possibilitats de respiració podien tenir les erugues com:

- respiració pulmonar.

- respiració cutània.

Després de descartar la respiració per la boca, vaig pensar que les erugues podien fer una respiració pulmonar que facilites la respiració d'aquests insectes. Una vegada descartada aquesta opció pulmonar per no ser viable en aquest tipus d'insectes per les seves dimensions,  vaig agafar la segona opció: la respiració cutània, ja que aquesta sí que podria realizar-se a travès de la pell. 

Després de veure les característiques necessàries per poder tenir aquesta respiració , vaig descartar-la, ja que les erugues no són ni un animal aquàic ni tenen un gran quantitat d'humitat.

Després de pensar totes aquestes opcions de respiració per les erugues vaig buscar quin era la seva respiració, veient que respiren a travès de sèries de petits orificis presents al llarg del tòrax i abdomen. A l'interior del cos es forma una xarxa de tubs respiratoris que subminsitran l'oxigen a les cèl·lules.















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada